Elvis FAQ
Länkar

Till startsidan
TWIW CD

The Way It Was

Recension av Per Regge

Detta var en extrautgåva från FTD som kom förra året. En bok och en CD som ska summera Elvis förberedelser och genomförande av "Summer Festival" 1970, som dokumenterades av både RCA och MGM. Boken har förärats en hemsk omslagsbild som dessutom är suddig.
Innehållet:

• Ett förord av Joe Esposito (som av någon anledning fokuserar på 1969 i sin text).
  • En recension från branschtidningen Variety.
  • En massa mikroskopiska bilder som vi känner igen från filmen TTWII - Special Edition.
  • En drös fotografier från Sherif Hannas samling samt lite statistik.

Flera bilder är spegelvända och ett foto används t.o.m. två gånger! Skandal. Detta hafsverk är ingenting annat än en skymf. Det enda jag fann riktigt intressant var de kompletta låtlistorna från de sex shower som MGM filmade. Här kan vi hitta några ovanliga låtar:

• Premiärkvällen (utgiven på FTD) spelades 'The Next Step Is Love'.
  • I show 3 (förevigad på boxen Live In Las Vegas) gjorde Elvis 'There Goes My Everything' och 'Just Pretend'.
  • Show 4 bjöd på 'Twenty Days And Twenty Nights'.
  • Show 5 (TTWII-boxen) innehöll låtar som 'Just Pretend', 'There Goes My Everything', medleyt 'Little Sister' / 'Get Back' samt 'I Was The One'.
  • Slutligen då show 6 där publiken fick höra 'Don't Cry Daddy', 'Stranger In The Crowd' och 'Make The World Go Away'.

Show 2 var väldigt kort och repertoaren erbjöd inte några större överraskningar. Man förstår också att det troligen är Esposito som genom åren försett bootlegproducenter med en hel del material till deras skivor. Joe var säkerligen en av de få i "Memphismaffian" som insåg att det låg pengar i att samla på sig lite kassetter.

I en plastficka på insidan av pärmens baksida ligger en skiva utan omslag. Här får vi höra hur Elvis sommaren 1970 förberedde sig för sin tredje säsong i Vegas. Ett axplock låtar där Mr Presley bara har sin "rhythm group" med sig i replokalen, ingen orkester, inget blås, inga körsångare. Sedan följer ett antal låtar från olika shower. Den breda repertoaren var förstklassig, kanske det mest varierade och inspirerade spelprogrammet någonsin i en Elvisshow. Jag går igenom låtarna i den ordning de ligger på skivan.

Repetitioner 14 juli: Första spåret är ingen låt, det enda vi får höra är hur de tragglar med en snutt av 'Words' i 90 sekunder. Totalt meningslöst och dessutom är ljudet bedrövligt. Märkligt att de har sådana problem att få det rätt, 'Words' ingick ju i Vegasrepertoaren redan -69. 'The Next Step Is Love' är från samma datum och här kommer vi in mitt i låten, vilket naturligtvis är väldigt irriterande.

Repetitioner 15 juli: 'Ghost Riders In The Sky' (ledmotiv till en tv-serie?) är en så'n där låt som de lekte med när Elvis var på sprallhumör. Efter ett tag kommer James Burton loss lite grann och då kan man verkligen se det framför sig: revolvermän på sina hästar, ridande in i solnedgången i en kaktusfylld öken. Men när man lyssnar på skivan en andra gång hoppar man över det här spåret. En slö 'Love Me' slutar med att Elvis faller av stolen men är mest intressant för att han sjunger "I'll be oh so horny" - det är första gången BMG släpper igenom den typen av uttryck.

Spår 5-9 är från 24 juli och mer intressanta, dessutom är ljudet bättre. JB har svårt att komma in rätt i introt till 'That's All Right'. Jerry Scheff hjälper honom på traven genom att spela basgången och då funkar det. I slutet av 'I Got A Woman' imiterar Elvis en trött gammal gubbe. Han har sedan lite problem med texten i splitt nya singeln 'I've Lost You' och vi får även höra honom instruera bandet ("Heavier!"). Ett missförstånd på slutet är ganska komiskt. Elvis påpekar helt riktigt att slutet i 'Just Pretend' påminner om 'Love Letters'.

Repetitioner 29 juli: En komplett version av 'Words' innehåller textändringen "steal your ass away". I en sex minuter lång 'I Just Can't Help Believin' får pianisten Glen Hardin spela "solo" två gånger under det instrumentala partiet. Under det andra ropar Elvis "Hit that big mother o'er there!" Ett hopp till 4 augusti och scenrepetition av Beatleslåten 'Something' i Vegas. Elvis har problem med fraseringen och detta berodde naturligtvis på att låten var ett helt nytt tillskott i repertoaren. Uppmärksamma lyssnare hör också att han ändrar strofen "I don't need another lover" till "I don't need another mother". Ljudet är ganska sunkigt.

Ytterligare repetitioner från "showrummet", nu från 7 augusti: Burton spelar mer fantasifullt och aktivt än i många livevarianter av 'Polk Salad Annie' jag hört. Hoppas verkligen att BMG släpper en version av 'Polk' från replokal. Ljudet är dock bättre i nya filmversionen av TTWII. Den magnifika 'You've Lost That Lovin' Feelin' gavs ut redan 1980 på Silverboxen.

CD:n avslutas med liveframträdanden, vilka är en besvikelse, främst beroende på låturvalet (alldeles för många 50-talslåtar). Några kommentarer:

Fattar inte riktigt vad Burton pysslar med i 'Hound Dog', det är verkligen ett märkligt solo han får till. Innan 'Heartbreak Hotel' får Elvis hålla en rolig monolog p.g.a. att Ronnie Tutt har problem med trummorna. En superkort version av 'Blue Suede Shoes' utan solo gör ingen glad, men 'Mystery Train' / 'Tiger Man' är helt suverän (tidigare utgiven på TTWII-boxen).

Om jag ska försöka mig på en sammanfattning av CD:n så kan jag väl börja med det positiva: speltiden är 75:16 och av de 25 låtarna är 21 tidigare outgivna. Det är ju bra. Men det förändrar inte det faktum att ljudkvalitén på flera av de inledande spåren är undermålig och att det är en ojämn kollektion. Det är bara ett fåtal låtar som man vill lyssna till flera gånger. Dessutom har mycket av materialet varit tillgängligt sedan flera år på bootleg. Jag tycker också att låtarna kunde ha klippts ihop på ett proffsigare sätt. Till yttermera visso finns nästan alla livenummer på skivan att beskåda i nya versionen av TTWII-SE samt videon The Lost Performances.

Alltså: en ganska tråkig bok samt en hyfsad CD. Detta till ett fullständigt horribelt pris (själv gav jag 650 kr inkl. frakt!), vad blir det för slutomdöme?? Jo:

Pengarna tillbaka!!!

Per Regge