Startsidan
Sök lokalt med  
Sök på lokalt med Google!


Artiklar och nyheter
Shoppa Elvis!

Köp-Sälj-Byt privatannonser
Forum för diskussion och frågor
Skriv och läs i gästboken

Allt om Elvis liv och karriär
Om Elvis musik
Allt om Elvis filmer!
Elvis fotoalbum
Elvis FAQ
Länkar

Till startsidan
Recension av live show

Helsingborgs Dagblad 17 augusti 2003
Väggaffich Kultur/Nöjen

Härlig konsert ā la Elvis
En jätteaffisch av Elvis prydde konserthusets fasad. Den skånska Elvismaffian var på plats, förstås. Kommersen med allt från cd och dvd till solglasögon och t-shirts blomstrade. Taking care of business löd ju Elvis motto.

Förväntningarna var stora, liksom farhågorna - skulle de lokala musikerna och sångaren Tony Christensen leva upp till utmaningen? Det är många som försökt göra Elvis rättvisa på scenen, men få som lyckats återskapa den där speciella mixen av närhet och bombasm, av avspänd humor och väldigt känslodaller: Och framför allt måste ju sången och musiken skapa en illusion av att det nästan är på riktigt.
Jag har sett imitatörer, hyllningar och referenser. Från killen som sjunger på trottoaren till Elvistävlingar i Memphis och shower i Las Vegas. En del har varit underhållande, andra pinsamma. Men sällan har de varit klockrena. The Elvis Vegas Show på Konserthuset i går kväll var den i särklass bästa! Man höll på i en och en halv timme. Öppnade med "Also sprach Zarathustra"-dånet och trumvirveln som påannonserade Elvis. Repertoaren bestod av nära trettio av idolens mest älskade konsertlåtar.
On Stage
Gitarristen Jimmy Svensson och de andra musikerna samt körsångarna och inte minst Tony Christensen har i detalj studerat förebilden. En i arrangemang och koreografi trogen replika. Professionellt men samtidigt med en smittande glädje på scenen.
I de tunga rocknumren svängde bandet fett. Jimmy som James Burton, Per Jonassen på kompgitarr som James Wilkinson, pianisten Jonas Stoltz som Glen Hardin, Niklas Rundberg på bas som Jerry Scheff och Ib Warnerbring bakom trummorna som Ronnie Tutt övertygade hela vägen.
Men det var i de dynamiska balladerna som hela den ambitiösa sättningen verkligen glänste. Det var hög ståpälsfaktor i "What now my love" och "American Trilogy". Samspelet mellan komp, stråkar, blås och körer var imponerande. "It's now or never" inleddes för övrigt med en överraskande, mycket snygg a capella-sång från stråkdamerna!
Tony har kollat Kingen på video och kan alla rörelser, gesterna, ända ut i lillfingret. Men han har också en varm, kraftfull röst som klarar de många vokala övningarna. Enstaka bortfallna sångrader, lite trubbigt mellansnack, passade också in eftersom Elvis hade samma problem.
Elvis brukade presentera artister i salongen; Tony satte ljuset på Elvisvännen Håkan Brink. Publiken var med på noterna. Applåderade de snygga soloinsatserna (som Niklas bas i "Polk Salad Annie"). Kvinnor rusade fram och fick Tonys halsdukar ā la Elvis. Det var rena teatern i "Suspicious Minds".
TC Band
Ett utsålt konserthus tackade för föreställningen med stående ovationer. Elvis gav inte extranummer, men denna afton gjordes ett undantag och den nya mixen av "Rubberneckin'" blev det stilriktiga sista numret.
Jag tror att Elvis och Översten gillade det här.

Göran Holmquist
goran.holmquist@hd.se
Tel 042-489 91 25
Š HELSINGBORGS DAGBLAD 2003-08-17

Tillbaka

Elvis Intresseförening TCE  Kontakt | Startsidan
| Nyheter | Webshop | Annonser | WebForum | Gästbok |
| Elvisologi | Elvis Musik | Elvis Filmer | Elvisfoton | Elvis FAQ | Länkar |
 
Elvis
Elvis Meeting
Tradera - auktion
Fynda på skivmässor!
Enviken Records
BMG i Sverige
Bästa musiken från 60-talet!
Gratis Online viruskontroll!
Senast ändrad: 2004-03-28