Startsidan
Sök lokalt med  
Sök på lokalt med Google!


Artiklar och nyheter
Shoppa Elvis!

Köp-Sälj-Byt privatannonser
Forum för diskussion och frågor
Skriv och läs i gästboken

Allt om Elvis liv och karriär
Om Elvis musik
Allt om Elvis filmer!
Elvis fotoalbum
Elvis FAQ
Länkar

Till startsidan
"Elvis 6363 Sunset"

Recensioner av

  • Patrik Johansson
  • Jeanette Karlsson
  • Thomas Nilsson

    Av Patrik Johansson

    Den här volymen i FTD:s collector's series fokuserar, som namnet avslöjar, på Elvis sessioner i RCA:s studio C på just adressen 6363 Sunset Boulevard, Hollywood. CD:n består av tre "delar", varav två av delarna är från 1972 och en härstammar från mars-sessionen 1975 som resulterade i albumet "Elvis Today".

    Börjar vi med materialet från 1972 så består den första delen av alternativa tagningar från den session som gav oss hits som "Burning Love" och "Always On My Mind". Av de sammanlagt sju låtar som Elvis och hans TCB-band spelade in så får vi här alternativa tagningar av sex låtar (samtliga utom "Separate Ways").

    Genast frågar man sig "varför inte Separate Ways?", och en förklaring kan vara att BMG väljer att sitta på bra alternativa tagningar till en eventuell "OnTour"-box 2002. Det är hur som helst lite synd, eftersom "Separate Ways" i sig är en av de starkare låtarna som spelades vid det här tillfället.

    Av de alternativa tagningar som vi får här så är det annars framförallt tre som sticker ut: "Always On My Mind" (take 3), "Fool" (take 1) och "Burning Love" (take 2). Den förstnämnda är, precis som den alternativa tagning vi fick på "Platinum"-boxen, ett fantastiskt framförande av Elvis. "Fool" gör Elvis mycket bra med tanke på att det är första tagningen och det är trevligt att personalen på FTD väntar in i det längsta med fade out i slutet på låten.

    Tyvärr går inte det inte att säga samma sak om "Burning Love", som snarare sticker ut för att det är en riktigt dålig tagning. Elvis gör missar och framförallt bandet spelar dåligt. Varför vi fick just den tagningen är ett mysterium.

    Övriga låtar från sessionen är i sig mycket lika originalen och tillför inte mycket nytt bortsett från några annorlunda fraseringar från Elvis sida, som t.ex. i "It's A Matter Of Time" (take anges inte). Tyvärr måste jag säga att jag hade större förväntningar på det här materialet, och en miss som FTD har gjort är att man inte låtit något studiosnack "binda samman" tagningarna som man gjorde på "Jungle Room Sessions".

    Nåväl, vad har "On Tour"-repetitionerna att bjuda på då? Samtliga låtar kommer från samma datum, den tredje mars 1972 och först av allt så rockar det loss rejält när den här "delen" inleds med en suverän tagning av "See See Rider". Jag har ibland tänkt att det var synd att Elvis inte gjorde någon studioversion av "Rider", och jag måste säga att det här är nog så nära man kan komma att den önskan går i uppfyllelse.

    Ronnie Tutt är vild bakom trummorna, James Burton är lika vass som alltid på gitarren och Elvis är i toppform! Efter detta följer "Until It's Time For You To Go", som i sig är en bra låt men som i det här sammanhanget sänker tempot igen. Det är i och för sig bra version men jag hoppar gärna över den och går direkt på "A Big Hunk O'Love" som svänger om möjligt ännu mer än "See See Rider".

    Hittills är det riktigt lovande, även om jag märkt att jag verkligen saknar studiosnacket här också. Det blir lite väl mycket känsla av hopplock över det hela när just den sammanförande länk som en god portion Elviskommentarer kan vara i de här sammanhangen. Den känslan växer sig starkare när trista, oinspirerade och haltande versioner av bl.a. "All Shook Up" och "Teddy Bear/Don't Be Cruel" följer.

    "On Tour"-materialet avslutas med en halvdan version av "Can't Help Falling In Love". Den här "andra" delen av 6363 Sunset lider av samma sjuka som den första. Det börjar bra, men fortsättningen haltar. Ska samma sak hända med vad jag väljer att kalla "del tre", studiosessionen från mars 1975?

    Svaret blir… "Nja". Till att börja med så är tagningarna av de här låtarna över lag starkare än vad vi fått hittills på skivan. I mitt tycke så är flera av låtarna från just den sessionen några av de starkare som Elvis spelade in under 70-talet.

    Först ut är "Green Green Grass Of Home" (take 2-3) som börjar med en feltagning men sedan bjuds vi på en underbar tagning som Elvis lägger ner mycket känsla i. Vi har fått take 1 på "Great Country Songs" för några sedan och take 3 är i samma höga klass. "Susan When She Tried" (take 1-2) är OK, om än inte så tight som den blir i dess färdiga form, men den sitter ändå bra. Den inleds dessutom med vad jag saknat hittills - studiosnacket och kommentarerna från Elvis, vilket gör att även inte så bra versioner hittar sin plats på skivan och hela upplevelsen för lyssnaren blir mer "enjoyable".

    Den här trevliga trenden med småprat forsätter med att Elvis, innan take 1 av "And I Love You So", säger till Sheila Ryan (flickvännen för tillfället): "Step here Sheila, let me sing to you, baby" - en ömsint och vacker version följer. Vi fick en alternativ tagning på "Platinum", men jag tror att den här faktiskt överträffar den.

    Säga vad man vill, men sällan har Elvis röst varit bättre de sista åren än under perioden mars-april 1975. Take 2-3 av "Bringing It Back", en albumfiller i mitt tycke, är inte perfekt men fungerar faktiskt riktigt bra och tjänar framförallt på det enkla arrangemanget och att den inte är överdubbad med körer och stråkar.

    "T-R-O-U-B-L-E" har många under lång tid velat ha en alternativ tagning av och det är precis vad vi får här med take 1. Inte lika tight, och framförallt inte lika snabb som vi är vana att höra den men mer rock'n'roll och en jäkla livekänsla som gör att åtminstone jag har överseende med att Elvis inte riktigt kan texten och kanske inte riktigt hänger med. Fint pianospel framförallt.

    Sist av allt på 6363 Sunset är "Shake A Hand" (take 2). Återigen blir jag tacksam för att slippa överdubbningarna och då framförallt blåsarrangemangen. I sig är den här tagningen inte så annorlunda från vad vi hört tidigare, även om pianospelet verkligen är outstanding här också i vissa partier.

    Överlag så är ljudet mycket bra även om det förekommer några rejäla missar där ett inte helt trevligt skrapljud ger sig tillkänna under några låtar. Tydligen är det inte bara mitt exemplar det är fel på, eftersom jag hört klagomål på detta från andra håll också. Varför, frågar man sig. BMG/FTD borde inte behöva dras med sådana problem.

    Tillsammans med helhetsintrycket av skivan så ger det en känsla av att den här FTD-utgåvan inte är helt genomtänkt. FTD kunde lagt ner lite mer tid på att plocka in studiosnack, plockat med låtar från "On Tour" som är intressantare (och bättre) än en trött version av "All Shook Up" t.ex. och sett till att man inte gjorde tekniska missar med ljudkvalitén.

    Jag hoppas att detta inte är tecken på att man slänger ihop FTD-utgåvor lite halvhjärtat och räknar med att vi fans köper dom utan att tveka (vilket vi tyvärr kanske gör). Hade jag en femgradig skala så skulle jag vilja sätta en trea på 6363 Sunset - det finns vissa guldkorn, avslutningen från 1975 höjer skivan betydligt men FTD kan bättre än så här.


    Av Jeanette Karlsson

    Det blev en positiv överraskning när jag lyssnade på cdn. Mycket bra ljud, härliga låtar som jag inte hört med Elvis förut. Däremellan det läckra pratet mellan Elvis och "grabbarna". En suverän cd!

    CD´n börjar med "Always On My Mind" som mitt tycke är mycket bra, härligt komp med Elvis sköna röst. "Burning Love" spelas lite snabbare i den här versionen, ej hört den så förut. "For The Good Times" är en fin låt som känns mycket bra.

    Sedan kommer "Where Do I Go From Here" en bra låt, där Elvis sjunger refrängen så bra, en överraskning. "Fool" är en känd låt som är bra. Nästa låt är "It´s a Matter Of Time" klart en av mina favoriter, vilken känsla o röst han har i den låten. "See See Rider" spelas lite fränare här. I mitt tycke, sådär.

    Därefter följer "Until I´s Time For You To Go" och "A Big Hunk Of Love" som båda är bra. "All Shook Up" görs med Elvis gamla fart. Därefter "Heartbreak Hotel", "Teddy Bear/Dont Be Cruel" görs här som ett medly, härliga låtar. "Cant´t Help Falling Love", börjar med lite skoj, men övergår sedan till den fina låt den är.

    "Green, Green Grass Of Home", är helt underbar. "Susan When She Tried" även det en 'ny låt' för mig. Country betonad, Elvis "jamsar" i början avspänt och sedan utvecklar det sig till en mycket bra låt.

    "And I Love You So", sjungs med härlig känsla, man ryser. "Bring It Back", även där skojar Elvis i början, han verkar vara i toppform, skön komp + refräng, underbar låt. "T-r-o-u-b-l-e" en snabb bra låt. Sista låten "Shake a Hand" vilken pärla, Elvis i kanonform.

    Min slutsats av CD´n: Bra ljud, Elvis i toppform, KÖP DEN!

    Jeanette e.mail: renee.jarl@telia.com

  • Recension av Thomas Nilsson

    Senast ändrad 2003-12-14

    Elvis Intresseförening TCE  Kontakt | Startsidan
    | Nyheter | Webshop | Annonser | WebForum | Gästbok |
    | Elvisologi | Elvis Musik | Elvis Filmer | Elvisfoton | Elvis FAQ | Länkar |
  •  
    Elvis
    Elvis Meeting
    Tradera - auktion
    Fynda på skivmässor!
    Enviken Records
    BMG i Sverige
    Bästa musiken från 60-talet!
    Gratis Online viruskontroll!