Startsidan
Sök lokalt med  
Sök på lokalt med Google!


Artiklar och nyheter
Shoppa Elvis!

Köp-Sälj-Byt privatannonser
Forum för diskussion och frågor
Skriv och läs i gästboken

Allt om Elvis liv och karriär
Om Elvis musik
Allt om Elvis filmer!
Elvis fotoalbum
Elvis FAQ
Länkar

Till startsidan
Memphis Sessions

Recension av Per Regge

"Well a bird can't fly and I don't like apple pie and a tree won't grow in Arkansas"
(Odödlig strof ur Wearin' That Loved-On Look)

Den tolfte skivan från FTD frestar med alternativa tagningar från American Sound Studios januari-februari 1969. Speltiden är 74:12. De flesta av låtarna har varit tillgängliga i flera år på bootlegskivorna American Crown Jewels och Finding The Way Home.

Mellansnacket skvallrar om en harmonisk sångare på bra humör. Producenten hette Chips Moman.

Memphis Sessions

Jag gillar omslaget och "förpackningen". Men varför har musikerna tagits bort från fotot som använts på omslaget? De är överstrukna med något som ser ut som tipp-ex. En underlig sak: Doodle Owens och Dallas Frazier har alltid haft credit på True Love Travels On A Gravel Road. Inte här. Nu står det bara A.L. Owens i parentesen under låttiteln.

Jag har skrivit det tidigare men det är värt att nämna igen: Vem kom på idén att använda sitar? Elvis spelade in 32 låtar i Memphis; det finns inte ett gitarrsolo på en enda av dem, däremot sitar-solon…

Den här skivan gick varm i min CD-spelare när jag köpte den. Här följer lite kommentarer om innehållet:

På Platinum (1997) finns en home recording från 1966 av After Loving You där Elvis ackompanjerar sig själv på piano. Han envisades med det även i Memphis; på skivan Suspicious Minds (1999) finns take 2, och där kan vi höra hur Elvis spelar piano: släpigt, slött, tråkigt.

Memphis Sessions startar med take 3, Elvis ber gitarristen Reggie Young inleda och halleluja: här lyfter låten när Mr Young får ta introt; en medioker låt blir helt plötsligt en klassiker!

Stranger In My Own Home Town finns det inga alternativtagningar av. Detta är mastern utan overdubs. Visst finns där en viss "groove", men det är lik förbaskat en hafsig låt som saknar struktur. Det är för mycket eko på sången och nu hör vi tydligt hur misslyckade Reggie Youngs sitar-solon är.

Jag gillar den ändå bättre så här, för i original var låten överproducerad. Och det är dessutom ett av de få nummer där jag tycker trummisen Gene Chrisman gör riktigt bra ifrån sig. Men varför kan inte Elvis vara tyst i solopartierna?!

Take 11 av "protestsången" In The Ghetto är skivans absoluta höjdpunkt, t.o.m. bättre än mastern. Aldrig har Elvis låtit så uppriktig och allvarsam. Synd att ljudet är lite brusigt. Elvis låter ansträngd i take 2 av Any Day Now, en av de bästa låtarna från Memphis. Det märks att Elvis fortfarande är lite osäker, han får kämpa med de höga tonerna och kommer in för tidigt i interluden. Härlig bas av Tommy Cogbill.

Only The Strong Survive, take 22: det första jag slås av är det torra, stumma sångljudet, det låter som Elvis är separerad från sina musiker. Starkt släktskap med Any Day Now. Det här var en låt han tragglade med länge.

Wearin' That Loved-On Look valdes som öppningsspår till den klassiska LP:n From Elvis In Memphis och det är inte svårt att förstå varför. Take 3 är en s.k. false start och varar bara i 12 sekunder, eftersom Elvis får en tupp i halsen på textraden "But the look in your eye" och garvar.

Han höll på att utveckla struprörskatarr och det hörs. I den kompletta tagning som följer misslyckas Bobby Wood i det gospelinfluerade pianopartiet. Här saknar jag verkligen körtjejerna.

Kvalitén på låtarna som spelades in i Memphis är väldigt ojämn, ta t.ex. Do You Know Who I Am?, den är som hämtad från ett riktigt uselt soundtrack till en av Elvis sämsta filmer. Hur kunde han göra så'n här skit frivilligt? Här fanns ju inga filmkontrakt som krävde att vissa låtar skulle spelas in.

Tonarten i And The Grass Won't Pay No Mind är för låg och texten kan få vilken skrivkunnig människa som helst att gå och hänga sig. You'll Think Of Me är bättre, trots att den är sitar-dränkt.

This Is The Story är okej, även om jag tycker att det bisarra gitarrplockandet och kyrkorgeln är malplacerat. Denna tagning har ett fruktansvärt surrande i bakgrunden. Ofattbart att han gjorde en så pass icke-kommersiell låt under sin första sejour på International Hotel i Las Vegas.

Moman avbryter take 6 av True Love Travels On A Gravel Road för att tempot är för lågt. Take 7 är däremot komplett. Efteråt har Reggie Young synpunkter på Elvis [usla] gitarrspel: "Keep playin' it if it helps you, but that one time in the middle is a bit weird…" Inget slår den akustiska tagningen på American Crown Jewels.

Vad kan man då säga om en splicad Hey Jude? Tja, sångekot är hemskt, Elvis börjar på högsta växeln direkt, hans omfång räcker inte, han kan inte texten, låten saknar totalt dynamik - räcker det så?

Sista spåret I'm Movin' On börjar med en tagning som avbryts efter bara några sekunder då gitarristen inte har stämt sitt instrument. Sedan kommer en "alternate vocal", där vi hör att Elvis inte kan texten.

Jag var lite besviken på de första skivorna från Follow That Dream, men i retrospekt kan jag villigt medge att de flesta FTD-utgåvorna trots allt har varit klart köpvärda. Vi Elvisfans har väl blivit lite bortskämda de senaste åren.

Låt oss vara tacksamma för FTD-projektet och hålla i minnet att serien knappast är någon lysande affär för BMG, några vinster är det inte tal om, i bästa fall går det hela runt. Den här gången har Jorgensen varit lite mer ambitiös och t.o.m. listat musikerna. Jag hoppas fortfarande på att vi snart får en komplett konsert från Las Vegas 1969.

När man recenserar en skiva som uteslutande innehåller alternativtagningar tycker jag det är på sin plats med lite statistik. Nedan en förteckning över vilka tagningar BMG hittills har gett ut av låtarna från Memphis.

  • You'll Think Of Me take 14
  • In The Ghetto take 3 & 4
  • Without Love take 1
  • Suspicious Minds take 6 & 7
  • Power Of My Love take 1 & 3
  • After Loving You take 2
  • Kentucky Rain take 3 & 8
  • It Keeps Right On A-Hurtin' take 2

Suspicious Minds finns dessutom en "unknown take" av True Love Travels On A Gravel Road och en "alternate vocal" av I'm Movin' On.

Per Regge
E-post: per.regge@lycos.com

  • Alla FTD-recensioner »
  • Tillbaka

    Elvis Intresseförening TCE  Kontakt | Startsidan
    | Nyheter | Webshop | Annonser | WebForum | Gästbok |
    | Elvisologi | Elvis Musik | Elvis Filmer | Elvisfoton | Elvis FAQ | Länkar |
     
    Elvis
    Elvis Meeting
    Tradera - auktion
    Fynda på skivmässor!
    Enviken Records
    BMG i Sverige
    Bästa musiken från 60-talet!
    Gratis Online viruskontroll!
    Senast ändrad: 2003-12-14 © TCE Fan Club