Elvis FAQ
Länkar

Till startsidan
Spring Tours SPRING TOURS '77

Recension av
Per Regge

För mig är det en smärtsam upplevelse att titta på filmsekvenserna från 1977 i This Is Elvis. Hans stapplande gång, hans dimmiga blick, den uppenbara fysiska förtviningen och de förvirrade monologerna som han sluddrar sig igenom. Av någon anledning är många Elvisfans omåttligt fascinerade av liveframträdanden från 1977. Nu får de sitt lystmäte tillfredställt med denna skiva, den sjuttonde i ordningen från Follow That Dream. Många av oss har väl haft rätt så negativa intryck av Kungens sista levnadsår. Jag kan med glädje meddela att man får anledning att revidera den uppfattningen när man lyssnar på Spring Tours.

1977 var RCA desperata efter nytt material att ge ut, så producenten Felton Jarvis spelade in låtar under Elvis vårturnéer i delstaterna Texas, Michigan, Illinois, Minnesota, Oklahoma och Wisconsin. Han använde enkel utrustning (fyra kanaler). Tre låtar utsattes för massiva pålägg och dessa inkluderades på LP:n Moody Blue. De tre spåren höll ganska hög klass så det gjorde ju att man blev nyfiken på mer. Till dags dato har bara en enda låt från de här turnéerna släppts av RCA/BMG. Men nu är 25 års väntan över!

Speltiden är ganska precis en timme och fördelas på 23 spår. Cirka hälften av dessa är 50-talslåtar. Omslaget pryds av en leende Elvis i profil och på baksidan finns en närbild som inte är så värst smickrande. På insidan finns en tidningsrecension. Låtarna saknar tidsangivelser. Så, när man som vanligt kämpat för att få bort plasten från digi-packen och håller CD:n i handen ser vi att loggan "ELVIS" knappt syns på skivan.

Lite kommentarer
Elvis ska dra igång 'That's All Right' men utropar "God Almighty!" när han märker att hans akustiska gitarr är ostämd. Elvis sång är mixad extremt högt. Han sjunger riktigt bra, kraftfullt och oforcerat. Tyvärr är bandet skadat och svajar en del i öppningen. 'Trying To Get To You' är fantastiskt bra, vilket ös och vilket tryck! Är detta verkligen Elvis 1977?! Otroligt! Elvis tar musikerna på sängen när han börjar sjunga 'Lawdy Miss Clawdy', de verkar nästan ha glömt bort låten och det påverkar naturligtvis framförandet. Tony Brown får ett kort pianosolo som känns helt malplacerat.

Innan 'Little Sister' sjunger Elvis första raden på 'Blue Hawaii', men pianisten känner inte till låten så det bidde inget med det. Elvis säger "Let's do something else. something fast" och till publikens förtjusning [och öronbedövande jubel] blir det 'Blue Suede Shoes' i raket-tempo. Elvis vokala insats är inte på topp, han låter väldigt andfådd och hans röst saknar pondus. 'Polk Salad Annie' förtjänar däremot ett positivt omdöme, likaså 'Big Boss Man', som är en glad överraskning. Tony Brown spelar den inledande pianofiguren annorlunda än hans företrädare Glen Hardin, det blir nästan lite boogie-woogie av det hela. Även om slutet är mindre lyckat blir mitt helhetsintryck ändå: Suveränt!

'Fairytale' är också bra, Elvis röst stark och inspirerad. 'Mystery Train' / 'Tiger Man' är helt okej, men James Burton är alldeles för långt bak i mixen, vilket är en jäkla "setback", för hans andra solo är tamejfan makalöst! Sedan följer två låtar från Moody Blue utan overdubs. Först 'Unchained Melody'. Elvis pianospel hörs väldigt svagt, Burton "bänder" lite diskret och körsångarna kommer in mot slutet (det är Sherrill Nielsen som tar den höga tonen). Sedan följer 'Little Darlin' där Elvis nästan dränks av körsångarna.

Om ni frågar mig tycker jag nog att Felton gjorde ett proffsigt jobb med påläggen till Moody Blue. Skivan avslutas med 'My Way' från Saginaw den 25 april, ett mäktigt framförande som en del tror har givits ut på boxen Platinum 1997. Fel. Titta i Ernst Jorgensens bok, där anges stad och datum till Chicago den 2 maj. Jag har lyssnat på de bägge versionerna och även om de är snarlika hör man att det finns skillnader: 'My Way' på Spring Tours har lite annorlunda gitarrfigurer från Burton och Elvis tar i mer under sluttonen.

Slutsummering
En negativ sak är att gitarristen James Burton ligger gömd långt bak i den högra kanalen. Och det är synd att flera låtar har ett irriterande surrande i bakgrunden. I övrigt har jag inga klagomål. Elvis kunde leverera 1977 också, det framgår tydligt när man lyssnar på Spring Tours.

Rekommenderas!

Per Regge
E-post: per.regge@lycos.com